Online adverteren na de Apple iOS 14-update. Hoe dan?


Joost Schut

Joost Schut

Auteur

E-mail: joost@brightlot.nl
WhatsApp: 06-18511940

Marketing is een snelle wereld en dat veranderingen altijd op de loer liggen, is misschien wel de enige constante die er is. Zo merken we ook nu weer, met het vooruitzicht van de Apple iOS 14-update. Online adverteren via Facebook, Instagram en Google Ads gaat daarmee net weer een beetje anders.

Door de update krijg je een pop-up te zien waarin je kunt aangeven dat je apps expliciet toestemming geeft om te tracken wat je doet. Mensen die daar geen toestemming voor geven, zijn dus niet meer te volgen via bijvoorbeeld Facebook. 

Even een simpel voorbeeld: we introduceren Simon. Simon is een vrolijke gast die graag wil verhuizen naar Amsterdam. Onder werktijd zit hij een beetje te facebooken, want ja, werk en privé lopen tegenwoordig wat meer door elkaar. Tijdens het scrollen valt zijn oog op een advertentie: mooie huurappartementen, precies op de plek in Amsterdam waar hij het liefst wil wonen! Hij klikt op de advertentie, gaat naar de website en laat zijn gegevens achter. Niets aan de hand, toch? 

Maar wacht, eerder vandaag kwam die pop-up langs. Simon gaf geen toestemming en toen hij op de advertentie op Facebook klikte, was dat dus niet te volgen. Je zou denken: nou en, Simon klikte toch waar we wilden dat hij klikte? Wat is the big deal?

Die is er wel degelijk. Wij marketeers leven namelijk op resultaten. Je kan natuurlijk niet zomaar content en advertenties de wereld inslingeren en achterover gaan hangen, zonder te meten of het wel effect heeft. En juist dat meten is nu moeilijker geworden of op zijn zachtst gezegd: niet volledig. De advertentie die Simon naar die mooie woningen in Amsterdam trok? Die lijkt nu dus minder effectief dan hij in werkelijkheid was!

Dat marketeers en adverteerders hierdoor niet meer weten hoeveel conversies een campagne oplevert is één ding, maar Facebook weet het zelf ook niet meer! Een campagne optimaliseren wordt voor het algoritme namelijk ook moeilijker en zo raken we steeds verder van huis. Een groep retargeten? Succes ermee.

Wat een negatief verhaal zeg, sorry! Het mooie aan continue verandering is gelukkig dat je er heel flexibel van wordt. Ook nu zijn er genoeg trucjes waarmee we meteen aan de slag zijn gegaan. Domeinen registreren, de conversions API instellen en dat soort jargon. Ook troosten wij ons met het idee dat bedrijven als Facebook zelf als een malle willen zorgen dat adverteren aantrekkelijk blijft. Dat is immers hun verdienmodel.

Bij Brightlot gaan we dus vrolijk verder: kom maar door met die campagne-aanvragen! Weet jij nu ook weer wat voor onderwerpen door onze hoofden spoken 😉

PS Ook persona’s verdienen een goed einde: Simon woont nu gelukkig in zijn nieuwe huisje in Amsterdam. Hebben we niet kunnen tracken, maar is wel leuk voor het verhaal.